Open menu

Boelaars & Lambert

Sinds 1917 innovatief in logistieke verzekeringen
Vragen? Bel 010 – 44 33 400

Rotterdamse haven vreest opstopping door Brexit

De Rotterdamse haven vreest verkeerschaos door de Brexit. De beheerder van de grootste haven van Europa heeft omliggende gemeenten gevraagd braakliggende terreinen beschikbaar te houden, zodat gestrande vrachtwagenchauffeurs daar kunnen wachten.

De maatregel is nodig, zegt Mark Dijk van het Havenbedrijf Rotterdam, omdat bedrijven nauwelijks voorbereid zijn op het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Volgens onderzoek in opdracht van het ministerie van buitenlandse zaken heeft 18 procent van de ondernemers die zaken doen met Groot-Brittannië zich er tot nu toe mee bezig gehouden.

Reden voor het Havenbedrijf en ook de douane en de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit om de noodklok te luiden. Over 198 dagen behoort het vrij verkeer van goederen en personen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU tot het verleden. In plaats van twee formulieren zullen er dan waarschijnlijk negen nodig zijn, zegt Roel van ’t Veld, Brexit-coördinator bij de douane. Wie het papierwerk niet op orde heeft, komt de grens niet over.

Jaarlijks gaan zo’n 600.000 trailers heen en weer tussen Nederland en Engeland. Dit verkeer is ingericht op strakke schema’s, zegt directeur Annika Hult van ferrybedrijf Stena Line. ,,De lading van vrachtwagens die vanmiddag hier in Hoek van Holland aan boord gaan, moet morgenochtend in de Britse winkels liggen.’’

Files

Het controleren van een truck duurt nu anderhalve minuut. Na de Brexit kan dat volgens Hult oplopen naar twintig minuten of langer. Met files van dien. Transport en Logistiek Nederland (TLN) spoort z’n leden aan zich voor te bereiden op de Brexit, maar de brancheorganisatie zegt ook dat dit lastig is omdat nog veel onduidelijk is over de toekomstige douaneverplichtingen.

Bron: ad.nl

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met één van onze specialisten via 010 – 44 33 400 of het contactformulier